Vlaams Parlementslid
Kruimelpad
De hervorming van de parkeerkaart voor personen met een handicap
Mevrouw de minister, de problematiek met de wachttijden in de aanvraagprocedure van een parkeerkaart voor personen met een handicap is bekend. Net voor de zomer heb ik nog een vraag gesteld over het aantal artsen of bevoegde personen dat het recht op een parkeerkaart kan toekennen. In de commissievergadering van 2 juni 2021 zei u dat u samen met uw administratie zou werken aan een algemene hervorming van die parkeerkaart. Ook de aanpak van controles en sancties zou daarin worden opgenomen. Wat is de stand van zaken van deze hervorming en wat houdt ze precies in?
Minister Karine Lalieux: Mevrouw Claes, sinds mijn vorige antwoord hebben we heel wat gerealiseerd. In het Federaal Actieplan handicap is een maatregel opgenomen om het parkeerkaartbeleid te verbeteren. Zo werken we aan een procedure om aanvragen voor de tegemoetkoming en parkeerkaarten op één formulier te combineren. Dat zal gemakkelijker zijn voor de begunstigden, aangezien er maar één onderzoek nodig is. Het zal ook de taak van de evaluatieteams verlichten. Daarnaast moderniseren we de parkeerkaart door er een QR-code aan toe te voegen. Daardoor zullen de gemeenten gemakkelijker kunnen controleren of de kaart nog geldig is via de app Handi2Park. De QRcode zal geleidelijk worden ingevoerd, naarmate de kaarten worden vernieuwd. Er zijn ook problemen met de scanwagens. Daarom werken mijn kabinet en de DG HAN samen met de steden en gemeenten aan een digitaal systeem dat de parkeerkaart en bijbehorende rechten koppelt aan de nummerplaat, om onterechte boetes te voorkomen. Al 80 steden en gemeenten hebben toegezegd gebruik te zullen maken van deze oplossing, die zal worden uitgerold in januari 2025. Zoals u ziet, zijn we hard aan het werk om de mobiliteit en de levenskwaliteit van mensen met een handicap te verbeteren.
Mieke Claes (N-VA): Mevrouw de minister, het is goed dat er de laatste maanden nog stappen zijn gezet. De combinatie op één formulier met slechts één onderzoek is natuurlijk een meerwaarde, zowel voor de persoon met een handicap als voor de diensten. Ook de problemen met de scanwagens zullen worden aangepakt. Het is uiteraard niet prettig om als persoon met een handicap onterecht boetes binnen te krijgen. Dit is dus een stap in de goede richting. Ik hoorde u echter weinig zeggen over de aanpak van controles en sancties. We kennen allemaal wel verhalen over het doorgeven van kaarten of oneigenlijk gebruik van kaarten, bijvoorbeeld na een overlijden. Het is enorm belangrijk dat die parkeerplaatsen beschikbaar zijn voor de mensen die daar het meest nood aan hebben. Die parkeerplaatsen mogen dus niet foutief gebruikt worden. We moeten daaraan de nodige aandacht geven. We moeten er uiteraard ook voor zorgen dat kwetsbare personen niet langer dan nodig op een parkeerkaart moeten wachten. Daar wordt echter ook volop aan gewerkt.